• Ce sujet contient 6 réponses, 4 participants et a été mis à jour pour la dernière fois par Peter, le il y a 3 semaines et 6 jours. This post has been viewed 233 times
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  • #26171
    Peter
    Participant
    Matelot

    Bonjour Edelsites,

    finally I purchased Edel 4 (1971), the previous owner just didn’t want to sell it. I’ll post pictures in the intro topic soon.

    I’m having a bit of trouble with the new CE categories. I need to prove to authorities which category the boat belongs to. The previous owner will send me a photo of the plaque tomorrow.

    Just curious, which CE (EU) navigation category is on your papers?

    Merci,
    Peter

    #26172
    Alain Diart
    Participant
    Major

    Super cool Sagpeter ! :yahoo:

    First of all, congratulation for your new boat, welcome aboard ! Looking forward for some pictures of your boat, navigations and if applicable your works as well :)

    Unfortunately, these categories didn’t exist in the 70’s. CE Certification appeared in the late 90’s. So on our papers there is no such mention, and it’s alright for us. For once, the French administration don’t feel the need to handle impossible situations… :).

    There used to be a french regulation on boats that disapeared when CE Certification was introduced : The « Catégories de navigation ».

    As far as I know, the Edel 4 was in the third category (« Catégorie 3″, 3ème catégorie », this should be mentioned on your boat identification tag, usually close to the motor).

    There are no exact match between the two reglementations : they don’t focus on the same aspects.

    « Catégorie 3″ meant no further than 60 nautical miles from the shore.

    The CE catégories are based on the wind speed and wave height the boat could face.

    Nevertheless, French »Catégorie 3 » should broadly compare to the CE « B » Category. But again, there is no direct possible comparison. And personaly I use the boat mostly as a C category, over 25~30 knts of wind I prefer to stay to the bar. These are very well built boats but quite old too :)

    If you want to go to the 60 miles limit, you’ll  need all the required security equipment aboard (including a liferaft that is often more expensive than the boat herself), as required by the ColReg (RIPAM in french).

    The google translate of an article from a french magazine on this subject :

    https://translate.google.com/translate?hl=&sl=fr&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.bateaux.com%2Farticle%2F22170%2Freglementation-va-changer-18-janvier-2016

    #26174
    Peter
    Participant
    Matelot

    Merci Alain, I appreciate it!

    60 miles from the coast is impressive, I didn’t know Edel4 can go out that far. I have the Keel+Centerboard version. I don’t think I’ll ever dare to go out that far with it though.

    I just don’t want authorities to categorize it to D, I plan to take it to near coastal areas around Croatia (later, when I’m more experienced).

    The boat has Polish papers and the lady in the office asked me about the category. I guess I’ll tell her B and maybe they will agree on a C B-)

    Merci encore,
    Peter

    #26424
    Peter
    Participant
    Matelot

    Chers tous,

    bonnes nouvelles. L’autorité a accepté mon Edel 4 en catégorie C. Ce qui me convient, je ne prévois pas de naviguer sur des vagues de 8 mètres (EU Cat B).

    Ils me demandent de prouver combien de personnes peuvent être à bord. Nous savons que nous avons 5 couchettes, mais quel est le nombre maximum de passagers? 6 ou 5?

    Quelqu’un a-t-il une sorte de papier à ce sujet?

    Merci,
    Peter

     

    #26425
    Webmaster
    Maître des clés
    Lieutenant de vaisseau

    Félicitations !

    Concernant le nombre de personnes à bord, je crois que sur la plaque du constructeur était écrit 5-7 (5 en navigation, 7 au ponton ?). Est-ce que la tienne est toujours lisible ? Tu peux la faire refaire sinon, il y a nombre de sujet du forum qui en parlent (j’avais fait refaire les miennes chez Bretagne Plaque http://www.gravelec.com : ils ont le modèle, faut juste connaître l’année et le numéro de série du bateau).

    C’est à vérifier cependant.

    J’ai trouvé sinon cet article qui parle de la réglementation (Division 240) sur le sujet :

    Nombre de personnes à bord autorisées

    Donc bateau de 7,10m => 7 personnes.

    La version mise à jour (je pense) de la division 240 semble plus légère sur le sujet, je ne retrouve pas cette « règle » du « une personne par mètre linéaire » :

    Article 240-2.01 Dispositions générales
    1. Sauf en cas de force majeure, le nombre maximal de personnes à bord ainsi que la charge maximale recommandée ne sont jamais dépassés en navigation. Ces valeurs sont indiquées sur la plaque constructeur ou sur la plaque signalétique ou, pour les engins qui en sont dépourvus, sur le manuel d’utilisateur.

    Bon, il y a là aussi ce qui est autorisé et ce qui est raisonnable, 4 en navigation sous voile, c’est déjà presque trop… et en général je limite à 6 adultes au moteur (et pour les jeunes enfants, je limite encore plus :)

    Merci à toi !

    Tell me if you want me to translate :)

    #26428
    Patrick_33
    Participant
    Major

    Bonsoir,

     

    De ce que j’avais pu trouver c’était cinq personnes maximum pour l’Edel 4.

    Après au ponton, on, peut toujours être plus, mais en navigation c’est 5.

    https://voilesetvoiliers.ouest-france.fr/bateau/fiche-technique/edel-4/

    #26429
    Peter
    Participant
    Matelot

    Chers Messieurs,

    merci pour les réponses.

    J’ai contacté le rénovateur de plaque, merci pour le tuyau.

    J’ai dit aux autorités que c’était pour 5 passagers, je verrai comment ça se passe.

    Merci encore,
    Peter

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